The relationship between history and theater

Versions

PDF (Español (España)) Visitas: 246
HTML (Español (España)) Visitas: 53

Keywords

history and theater
new history
theatrical event
collective creation
TEC

How to Cite

Jiménez Tacué, D. J. . (2023). The relationship between history and theater: Soldiers, a case study. Papel Escena, (19), 34–56. https://doi.org/10.56908/pe.n19.583 (Original work published March 25, 2023)


Abstract

The article presents the results of the research entitled: From history to theater: Soldados, a collective rewriting of the Banana Massacre, 1968-1972, a monograph carried out to qualify for the title of historian at the University of Cauca, whose general objective was identify how the BananaMassacrewas represented in the play Soldados of the Teatro Experimental de Cali, in the period of 1968-1972. It was a documentary investigation, whose study was a case, under the approach of cultural history, trying to operationalize the concept of theatrical event (Dubatti, 2011a) in relation to the historical event, in the context of the production of the play Soldiers in the versions of the Teatro Experimental de Cali –TEC–, carried out between 1968 and 1972. For this, archive sources available from the Centro de Investigación Teatral Enrique Buenaventura –CITEB– were used, the text of the work and a visual archive of it. For the analysis, a reading matrix adapted to the contents and key concepts of each type of document and its origin was used, applying, in some cases, paleography techniques and textual criticism. The results allow us to affirm that the TEC carried out, in the play Soldados, a novel and pioneering representation of the Banana Massacre, under a historical interpretation that was based on historical materialism and under a scenic proposal that responded to the discovery, by the theater group, of a collective work method, in the context of the sixties where, both history and theater, began a process of professionalization and modernization in Colombia

https://doi.org/10.56908/pe.n19.583
PDF (Español (España)) Visitas: 246
HTML (Español (España)) Visitas: 53

References

Aróstegui, J. (1995). La investigación histórica: teoría y método. Barcelona: Crítica, Grijalbo Mondadori.

Berthold, M. (1974). Historia social del teatro. Madrid: Ediciones Guadarrama.

Brecht, B. (2004). Escritos sobre teatro. Barcelona: Alba Editorial.

Buenaventura, E. (2010). El teatro y la historia. En J. Vidal y J. M. Sierra (Eds.), La denuncia (1a. ed., pp. 93–110). Fundación Festival de Teatro de Cali.

Buenaventura, E. (2014). Diario de trabajo. Cali: Centro de Investigación Teatral “Enrique Buenaventura” –CITEB– / Teatro Experimental de Cali –TEC–.

Castrillón, A. (1929). 120 días bajo el terror militar o la huelga de las bananeras. Bogotá: Revista Universidad.

CITEB. (1972). Libreto obra teatral Soldados del Teatro Experimental de Cali –TEC–.

Córtes Vargas, C. (1979). [1929] Los sucesos de las bananeras: historias de los acontecimientos que se desarrollan en la Zona Bananera del Departamento del Magdalena – 13 de noviembre de 1928 al 15 de marzo de 1929. Bogotá: Editorial Desarrollo.

de Velasco, M. M. (1989). La proyección teatral de la masacre de las bananeras. Latin American Theatre Review, 23(1), 89–101.

Doménici, M. et al. (2018). La creación colectiva y la utopía inserruccional. Cali: Programa Editorial de la Universidad del Valle.

Dubatti, J. (2011a). Filosofía del teatro: fundamentos y colorarios. Gestos, 50, 53–81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3306215Dubatti, J. (2011b). Introducción a los estudios teatrales. México: Libros de Godot.

Durán Charria, J. M. (2013). Libertad y censura del teatro en Colombia, 1955-1973. El caso de La Trampa de Enrique Buenaventura. [Trabajo de grado, Universidad del Valle]. bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/17989/7276-G643o.pdf?sequence=1

Durán Charria, J. M. (2020). Consolidación y autonomía del campo teatral colombiano: la propuesta de Enrique Buenaventura, 1950 - 1980. [Tesis de maestría, Universidad del Valle]. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/17989

Fontal Gironza, L. S. (2015). La reinvención del pasado. La masacre de las bananeras en la producción cultural de los años sesenta. [Trabajo de grado, Universidad del Valle]. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/8484?locale-attribute=en

Foucault, M. (2002). La arqueología del saber. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina. Gadamer, Hans-George. (1993). El problema de la conciencia histórica. Madrid: Editorial Tecnos.

Gilard, P. (2011). La reconfiguración del tiempo en la narración historiográfica según Paul Ricoeur. Estudios de Historia Moderna Contemporánea de México, (4), 103-115. http://www.scielo.org.mx/pdf/ehmcm/n41/n41a5.pdf

Ginzburg, C. (2003). Huellas. Raíces de un paradigma de inferencias indiciales. En Ginzburg, C, Tentativas, (93-155). Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

Ginzburg, C. (2010). El hilo y las huellas. Lo verdadero, lo falso, lo ficticio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Gómez, E. (2011). El surgimiento del teatro moderno en Colombia y la influencia de Brecht. Bogotá: Editorial Uniandes.

Gómez-Popescu, L. (2017). La masacre de las bananeras: la imagen fotográfica y la literatura. En Schuster, S. y Hernández, O. (Eds.), Imaginando América Latina. Historia y cultura visual, siglos XIX-XXI. Editorial Universidad del Rosario.

González Echeverría, R. (2011). Mito y archivo. Una teoría de la narrativa latinoamericana (V. Aguirre Muñoz (trad.); 2a ed.). Fondo de Cultura Económica.54

Jandová, J., y Volek, E. (2013). Teoría teatral de la Escuela de Praga: de la fenomenológia a la semiótica performativa. Madrid: Editorial Fundamentos.

Martínez Pinzón, F. (2016). Una cultura de invernadero: trópico y civilización en Colombia (1808-1928). Madrid: Iberoamericana.

Savoyaud, E. y Rey, P (Directores). (1971). Film del Teatro Experimental de Cali [Documental]. Archivo personal de Guillermo Piedrahíta.

Tacué, D. (2021). De la historia al teatro: Soldados, una reescritura colectiva de la masacre de las bananeras, 1968-1972. [Trabajo de grado, Universidad del Cauca]. http://repositorio.unicauca.edu.co:8080/handle/123456789/2669

Parra Salazar, M. y Maya Ruíz, J. (2013). !A teatro camaradas!: dramaturgia militante y política de masas en Colombia (1965-1975). [Trabajo de grado, Universidad de Antoquia]. https://hdl.handle.net/10495/9396Piedrahíta

Naranjo, G. (1996). La producción teatral en el movimiento del Nuevo Teatro Colombiano. Corporación Colombiana d e Te a t r o.

Pozzi, P., Mastrángelo, M., Vommaro, P., Nigra, F., Mazzei, D., Kelley, R., Pisani, A., Carbone, V., López Palmero, M., Aptheker, H., Zinn, H. (2000). Haciendo Historia: herramientas para la investigación histórica. Buenos Aires: CLACSO.

Restrepo, P. (1998). La máscara, la mariposa y la metáfora. Creación teatral de mujeres. Cali: Teatro La Máscara. Resolución número 8430 de 1993. Capítulo 1, articulo 11, literal a.

Reyes, C. (1966). Soldados. Según la novela de Álvaro Cepeda Samudio “La Casa Grande”. Bogotá: Ediciones Casa de la Cultura.

Reyes, C. (2006). Acerca de la historia del teatro en Colombia. En Gómez Moreno, P. y Lambuley Alférez, E. (Eds.), La investigación en artes y el arte como investigación (pp. 65-70). Fondo de Publicaciones Universidad Distrital de Bogotá.

TEC. (1977). Soldados. En Teatro (pp. 161–194). Instituto Colombiano de Cultura.

Thalheimer, A. (2018). La concepción materialista de la historia. En Introducción al materialismo dialéctico (pp. 101–110). Editorial Claridad.T

irado Mejía, Á. (2014). Los años sesenta. Una revolución en la cultura (1a ed.). Penguin Random House Grupo Editorial S.A.S.

Torres, E. (1982). Apuntes para una nueva historia del teatro en Colombia. En Castro García et al., La literatura colombiana vista por escritores colombianos. Ciclo de conferencias (pp. 131-150). Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.

Ubersfeld, A. (1989). Semiótica Teatral. Madrid: Ediciones Cátedra.

Vásquez Ramírez, J. (2018). Soldados. Un intertexto que desnuda la prefiguración histórica de un acontecimiento. En M. Doménici, M. del M. Ariza, J. Vásquez, & G. Uribe (Eds.), La creación colectiva y la utopía insurreccional. Análisis de las obras representativas del TEC y La Candelaria (pp. 27–50). Programa Editorial de la Universidad del Valle.

Watson-Espener, M., José Reyes, C., Jhonson, H., Pérez Silva, V., Cordovez Moure, J., Gónima, E., Caicedo Rojas, J., Hinds, H., Tatum, C., Lyday, L., Alvarez Lleras, A., Barrera, E., Valencia, G., Zapata Olivella, M., Buenaventura, E., Gómez, E., Azcárate, P., Mejía Duque, J., Camacho, R.,...González Cajiao, F. (1978). Materiales para una historia del teatro en Colombia. Bogotá: Instituto Popular de Cultura.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Papel Escena

Downloads

Download data is not yet available.