Formative artistic experiences and teaching identity of an outstanding teacher

Versions

PDF (Español (España)) Visitas: 2
XML (Español (España)) Visitas: 7

Keywords

teaching and training
pedagogical practice
alternative education
identity
art

How to Cite

Gil, J. S. ., Flor, J. ., & Cárdenas Pérez, C. E. (2022). Formative artistic experiences and teaching identity of an outstanding teacher. Papel Escena, (18), 74–94. https://doi.org/10.56908/pe.n18.124 (Original work published January 31, 2022)


Abstract

The following article proposes to document a formative experience in performing arts that allows identifying some pedagogical-educational assumptions.
Based on a qualitative case study, with an intentional sample made up of an outstanding teacher and different actors from the educational community with whom a focus group was conducted, as well as an in-depth interview, the analysis is carried out, which recognizes a change in the perception in the educational community about the presence of a cultural artistic project and about its importance in the integral formation of students. This document is derived from the research work “Training experiences and situated itineraries. An approach to teaching identities from the narrative documentation of pedagogical-educational practices and social representations
of outstanding teachers”, carried out at the Universidad del Valle.

https://doi.org/10.56908/pe.n18.124
PDF (Español (España)) Visitas: 2
XML (Español (España)) Visitas: 7

References

Alasino, N. (2011). Alcances del concepto de representaciones sociales para la investigación

en el campo de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 56(4), 1-11. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/13987/

CONICET_Digital_Nro.17269.p df?sequence=1&isAllowed=y

Contreras, M. (2010). Significados sociales del bienestar subjetivo y autocuidado en mujeres

de la economía informal en Guadalajara, Jalisco. Una perspectiva de género. [Tesis de doctorado. Universidad de Guadalajara].

Díaz, F. (2006). Enseñanza situada. Vínculo entre la escuela y la vida. Mc Graw-Hill Interamericana.

Duschatzky, S. y Sztulwark, D. (2011). Imágenes de lo no escolar: en la escuela y más allá. Paidós.

Fajardo, J. A. (2014). Learning to Teach and Professional Identity: Images of Personal and Professional Recognition. Profile Issues in

Teachers Professional Development. Universidad Nacional de Colombia.

Jodelet, D. (1993). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Psicología social II. Paidós.

Moscovici, S. (1979). La representación social: un concepto perdido. En S. Moscovici (Eds.), El Psicoanálisis, su imagen y su público (27-44). Editorial Huemul.

Piña Osorio, J. M., & Cuevas Cajiga, Y. (2004). La teoría de las representaciones sociales: Su uso en la investigación educativa en México. Perfiles educativos, 26(105-106), 102-124. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982004000100005

Rincón, G. y Gil, J. (2012). Lectura y escritura académica en la Universidad del Valle. Caracterización de prácticas y tendencias: Programa Editorial Universidad del Valle.

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos (3.ª ed.). Morata.

Suárez, D., Ochoa, L. y Dávila, P. (2004). Manual de capacitación sobre registro y sistematización de experiencias pedagógicas. Módulo 1: «Narrativa docente, prácticas escolares y reconstrucción de la memoria pedagógica». Ministerio de Educación, Ciencia y tecnología – OEA & AICD.

Suárez, D. (2007). Documentación narrativa de experiencias y viajes pedagógicos. Fascículo 2: ¿Qué es la documentación narrativa de experiencias pedagógicas? Colección de materiales pedagógicos. Siglo XXII.

Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigacióncualitativa. Gedisa.

Vich, V. y Zavala, V. (2004). Oralidad y poder. Herramientas metodológicas. Norma.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Papel Escena

Downloads

Download data is not yet available.